Zie ginds komt de zeilboot

Inmiddels een aantal weken geleden stonden Renee en ik om 3.30 op, ons zoethoudend met de gedachte aan stralend weer (op elk nummerbord in Queensland staat namelijk 鈥楺ueensland Sunshine State') om vervolgens vanaf Sydney naar Cairns te vliegen. De eerste dag in Cairns kwam die gedachte ook uit, het was namelijk stralend weer en Cairns had een helderblauw zout-water zwembad met uitzicht op zee voor ons aangelegd. Echter vanaf de 2e dag bleek ons mooiweerplannetje letterlijk in het water te vallen: de regen kwam met bakken uit de lucht. Dit was blijkbaar het gevolg van een eerdere storm in Sydney, die nu overgewaaid was naar Cairns. Erg fijn, maar Renee en ik lieten ons natuurlijk niet kisten en we zochten 鈥榮 avonds een van de (vele) dansgelegenheden in Cairns op. Daar ontmoetten we een Australische band die samen met de band van Bob Marley op ging treden en waar we tot aan Brisbane mee in de tourbus konden rijden. Dit leek ons natuurlijk wel een gaaf plan, maar (jaja mam ;-)) we bleven verstandig en hebben het aanbod toch maar geweigerd. Aangezien de 鈥榮howers' op onze 3e dag in Cairns nog steeds aanhielden, hebben we voornamelijk uitgezocht wat we konden doen wat betreft auto's huren en tripjes maken. Op dag 4 ging Renee naar Cape tribulation en moest ik helaas thuisblijven omdat ik een bezoekje aan de tandarts moest brengen. Ik had namelijk al een paar dagen enorm zeurende kiespijn (waar ik een paar maanden eerder een wortelkanaalbehandeling voor had gehad). Gelukkig was alles wel weer redelijk oke nadat ze een stukje tand hadden weggehaald, en ik een zachte tandenborstel en tandpasta voor gevoelige tanden meekreeg. 鈥榮 Avonds kwam Renee terug van haar trip en werd er een film op groot scherm onder het afdak van het hostel in de regen vertoond. Dag 5 was onze grote dag, want toen mochten we eindelijk onze ford falcon ophalen (die we later zouden omdopen tot 'Luke'). Hierbij werd geleverd: een tent (zonder haringen en scheerlijnen kwamen we later achter), twee campingstoeltjes die eigenlijk hun beste tijd toch echt wel hadden gehad, een koelbox, en een gasje zonder gasbrander (wat leidde tot een maaltijd van broodjes en japanse mix de eerste avond toen we in the middle of nowhere ontdekten dat we niet konden koken). Noodgedwongen sliepen wij vanaf die dag dus in onze keiharde ondoorgrondelijke Luke, zonder matjes en met 1 slaapzak, want optimistische Renee dacht geen slaapzak nodig te hebben in het altijd warme Australie ?. Achja, toch vol goede moed op naar de Atherton Tablelands! Onze eerste nacht met Luke was aan Lake Tinaroo in downfall creek national park, waar we met welgesteld 4 andere campinggasten om het meer verspreid stonden. Onder ons enige slaapzakje bevroren we 鈥榮 nachts zo ongeveer en onze relatie met Luke was nog te pril om al te veel warmte van te kunnen verwachten. Rust om bijna bang van te worden! Maar niet voor lang, want vanaf een uurtje of 5, zo rond zonsopkomst begon er een vogelconcert waar je U tegen kon zeggen. Op roadtrip dag 2 hebben we eerst een aantal andere meren bezocht en zijn we uiteindelijk op een camping dicht bij de Malanda falls gestrand. Toen we de volgende dag Luke parkeerden op de parkeerplaats van de Malanda Falls kwamen we twee Nederlandse jongens tegen (Thomas & Tim), die op hetzelfde moment dat wij een auto huurden in Cairns, een auto kochten. Thomas en Tim bleken zo'n beetje dezelfde route als wij te volgen, dus die kwamen we 鈥榮 avonds op de camping in de buurt van de millaa millaa falls en aan paronella park natuurlijk weer tegen. Paronella park is een Spaans dorpje midden in een regenwoud en gelegen aan een prachtige waterval. Paronella park is ontworpen en gebouwd door een Spaanse kunstenaar (Jose Paronella). Tijdens de avondtour was alles mooi verlicht en bleek dat het zo vredig uitziende meer onder de waterval vol zat met krioelende alen toen we ze bij nacht gingen voeren...Op dag 4 begon het mooie weer eindelijk aan te houden en zijn we nog wat meer schildpadden en watervallen in de omgeving gaan bekijken, waaronder de Josephine Falls. Van deze watervallen kon je je van boven naar beneden laten glijden wat daarna leidde tot een verfrissende duik in de aangrenzende pool. Geen vervelend tijdsverdrijf dacht ik zo. Eenmaal uitgespeeld zijn we die middag doorgereden naar mission beach, gelegen aan de oostkust, waar we uitkwamen bij een camping met uitzicht op het strand. Bij zonsondergang trokken we logischerwijs onze campingstoeltjes, ons gasstelletje en een wijntje uit de kast, versleepten deze naar zee en genoten zo van een heerlijk romantisch maal bij ondergaande zon. Hiervan bijgekomen gingen we kijken wat er nog meer in een klein gehucht als mission beach te beleven viel. Na wat rondvragen kwamen we terecht in de plaatselijke buurtkroeg, waar we na een tijdje werden aangesproken door 2 locals. Een van hen was boer en slager en de ander werkte deeltijd als gids in het door ons eerder bezochte paronella park en deeltijd als muzikant. Natuurlijk wilde hij ons zijn instrumenten laten zien en toen de kroeg eenmaal sloot werden de instrumenten tevoorschijn gehaald en begaven we ons met nog wat anderen naar het strand. Hier moest ik er aan geloven om een wooden thai flute te bespelen. Of eigenlijk speelde de australische muzikant prachtig walsing mathilda, terwijl er bij mij niet meer dan een teleurstellend scheetachtig geluid uit kwam. Daarna werd er in het donker ook nog een kampvuurtje gebouwd, dat aangehouden werd met resten van palmbomen waar we in het donker naar op zoek moesten. Aangezien we de sfeer en het uitzicht in mission beach zo relaxed vonden zijn we er nog maar een dagje langer gebleven. Op het moment dat wij die avond van ons wijntje aan het strand genoten waren er een paar Oostenrijkse jongens die een kampvuur aan het bouwen waren en vroegen of wij er bij kwamen zitten. Dat was erg gezellig en op een gegeven moment werd zelfs de welbekende 鈥榮chnaps' uit de kast gehaald die ze van een boer in Oostenrijk hadden meegenomen. De volgende ochtend was dit voor onze hoofdjes iets minder gezellig. Toch vertrokken we 鈥榮 ochtends richting Townsville. Ik besloot mijn handdoek en bikini te vergeten aan de waslijn bij mission beach en daar pas achter te komen nadat we eerst rustig op een parkeerplaats in Tully (stadje dik een half uur rijden van Mission beach) ons ontbijtje (eieren met kaas) hadden genuttigd. Dat betekende in totaal zo'n 2 uur vertraging. Townsville was best een eindje rijden en we kwamen er dan ook eind van de middag pas aan. 鈥榮 Avonds doken wij zo rond een uurtje of 9 doodmoe ons Luukie in. De volgende dag hebben we weer heerlijk geluierd aan het strand en 鈥榮 avonds hebben we nog wat geborreld met een Duitser die we in Mission beach hadden ontmoet. Op Townsville dag 3 lieten we Luke achter op de parkeerplaats en vertrokken met de ferry naar magnetic island. Dit bleek eigenlijk meer een soort vakantie oord te zijn waar verder vrij weinig te beleven viel. Toen we om half 2 鈥榮 middags in ons hostel aankwamen keken we nogal verbaasd naar het grote aantal hostelgasten dat op dit uur van de dag al straalbezopen was. Wat wel leuk was, was dat er 鈥榮 avonds een quiz gehouden werd met allerlei vragen rondom Australie. Na al dat gerelax zijn we de volgende dag maar een beetje bijtijds terug op de veerboot naar Townsville gestapt, zodat we ons actief naar airlie beach konden begeven. Tenminste, dat dachten we, want toen we aankwamen en onze zeiltrip naar de Whitsunday islands wilden boeken, bleek dat we hier een week op moesten wachten in verband met de enorme drukte. Wij kwamen namelijk net aan in de schoolies week (een week waarin 16,17 en 18-jarige australische jongeren vakantie hebben en allerlei gezellige activiteiten gaan ondernemen, maar eigenlijk vooral ontdekken wat het is om met een heleboel andere pubers te kunnen feesten zonder dat iemand je in de gaten houdt). Nou moet je je bij airlie voorstellen dat het een mooi zoutwaterzwembad heeft, een paar winkeltjes en wat uitgaansgelegenheden, maar dat het daar verder toch echt wel bij ophoudt. In een poging toch nog wat actiefs te kunnen doen hebben we hier een waterval bezocht, waar geen water uit bleek te komen door te enorme droogte en een wandeling door het regenwoud gemaakt, waar we halverwege maar weer omgekeerd zijn, omdat het zo verdord en onbegaanbaar was en wij er niet echt veel lol aan beleefden om als enige wandelaars in de snikkende hitte door de slangen te worden opgegeten. Oja en als klap op de vuurpijl werd ik ook nog eens ziek in airlie, wat een paar dagen niks doen bij de lagoon betekende. Eindelijk na een week waar maar geen einde aan leek te komen gingen we dan toch op onze zeiltrip naar de prachtigeWhitsunday islands. Helaas werd er niet veel gezeild omdat er geen zuchtje wind stond, maar de hemel en de zee waren wel prachtig blauw en de stranden oogverblindend wit. Heerlijk om zo lekker op het water te vertoeven. Tijdens deze trip werden we ook een paar keer het water ingegooid in onze stingersuit (het is namelijk jellyfish seizoen (giftige kwal), waardoor je eigenlijk nergens onbeschermd in de zee kunt zwemmen), om hier al snorkelend het koraalrif en de tropische vissen te bekijken. We hadden een wegwerponderwatercameraatje gekocht, dus helaas kunnen jullie nu nog niet meegenieten van de foto's hiervan. Na deze verfrissende zeiltocht zijn we doorgereden naar Yeppoon, ergens boven Rockhampton, waar we ons tentje (inmiddels hadden we haringen aangeschaft) al wegwaaiend opzetten langs de kust. Daarna hebben we Rockhampton wat nader verkend en zijn we doorgereden naar een plaatsje aan de kust genaamd 1770 (vernoemd naar Captain Cook die in dit jaartal voor het eerst zijn voet aan wal zette in 1770). Hier hebben we voor 17 dollar onze eerste 3 uur surfles gehad, zeer verfrissend! Volgende dag zijn we verder gereden naar Bundaberg. Hier komt de Bundabergrum vandaan en logischerwijs komen reizigers hier ofwel heen voor het nuttigen van een of meerdere glaasjes rum, of om er te werken in het veld. Wij hebben een rumtoer gedaan bij de brouwerij en ons uit laten leggen hoe deze rum tot zijn fijne smaakjes komt. 's Avonds hebben we ons ingeschreven voor de turtletour, wat echt fantastisch was. Enorm grote schildpadden die rond een uur of 9 uit de zee geschuifeld komen om vervolgens hun eieren op het strand te leggen. Vanuit Bundaberg zijn we daarna doorgereden naar Rainbow beach, waar we een unguided 4-wheel-drive trip naar Fraser Island geboekt hadden. Volgende keer meer daarover, want anders kunnen jullie vast je oogjes niet meer openhouden;-).

Veel liefs, hier wordt kerst inmiddels volop gepromoot, erg raar om al die winkels vol met kerstspullen te zien terwijl de buitentemperatuur dagelijks zo rond de 36 graden is...ik hoop dat iedereen lekker heeft gesinterklaast en dat de wind inmiddels niet meer door de bomen blaast....

Huub/papa

H茅e Sas en Ren茅e, het lijkt er op dat jullie deze periode meer de ontberingen van Australi毛 hebben ervaren. Als ik het goed lees, zijn jullie nog even je bikini op gaan halen?haha.....snaps moet je kennelijk in Oostenrijk drinken.....ben blij met dit nieuwe reisverhaal, het was al weer een tijdje geleden.....surfen kan je nu dus ook...tot volgende keer, Huub

Angela

He Sasr!
Wat een toffe verhalen! Hoorde van Jeroen dat je m nog een keer tegengekomen bent! Als ik terug ben uit Afrika bel ik je weer snel!
Geniet er nog van he!
Dikke kus

Wim (assistent coach...)

Wat ben ik jaloers.... maar het is super om jullie verhalen te lezen!
Geniet er van!

Ellie

Ha die Sas en Ren茅!!
Goed dat je direct een verhaal heb geplaatst - na het mailtje van Birg en mij gisteravond :)
Ik herken heel veel plaatsen waar jullie zijn geweest. Leuk man! Denk dat jullie op dezelfde camping hebben gestaan in Mission Beach. Lekker is het daar he?!
Tof hoor. Geniet er nog maar lekker van!
Dikke kus El

Karin

Oh Sas wat een mooie verhalen! Je maakt me echt jaloers! Wat lijkt het me heerlijk om zoveel vrijheid te hebben!
Iedere keer als ik met de trein langs Helmond kom denk ik even aan je!
Geniet er samen maar lekker verder van!
X Karin

Eelke!

Heey meiden!!

Vanochtend toen ik opstond kwam net je mailtje binnen... met een nieuw verhaal! Weer een superleuk verhaal, die mij nogmaals weer extra enthousiast heeft gemaakt voor mijn trip naar Oz! Waar wij elkaar ook nog gaan zien als het goed is!!

Geniet er nog lekker van meiden!! Jullie maken echt onvergetelijke dingen mee daar!!
En waarschijnlijk tot ziens in Oz :)!!

Tot snel ;)!

Kus!!

Pau (leerling van assistent coach)

Sas, g-e-w-e-l-d-i-g! Heerlijk om weer iets van je te horen! Kuss

Caroline van Oost

Hey Sasja!

Wat een mooie verhalen schrijf je! En de foto's zien er ook top uit! Leuk om mee te lezen!
Ik wens jullie nog heel veel plezier en succes toe bij het reizen!

liefs Caroline

mjs@online.nl

Lieve Saja, wat ben je gemist, hier gewoon in the Netherlands ,op de dag dat Rob en Connie hun huwelijksdag met veel plezier vierden.Juist op zo'n dag mis je mensen die er bij h贸ren en verhinderd zijn extra, maar dat ter zijde. Wat ben je toch een levensgenietster ,wij mogen echter in gedachten je avonturen 贸贸k beleven. Wat mij betreft ben ik echter dol op een witte Kerst, dus dan is de temperatuur bij jou me nu enigszins te hoog.Je zult wel een beetje boos op jezelf zijn geweest toen je merkte dat je nog iets had laten hangen ,waardoor je tijd moest inleveren ? of bleef je sto茂cijns?,een voordeel heeft het wel, het blijft 贸贸k ergens anders hangen, namelijk in je hoofd ! Dit zal je niet nog eens overkomen denk ik.Het is wel een intensieve reis j么h !Voelde je je oud toen je die uitbundigheid van die schooljeugd zag?Heb je het idee dat je door daar te zijn, nu een geheel andere kijk op de wereld begint te krijgen of verandert er eigenlijk niet z贸 veel in de manier waarop je Nederland ziet ten aanzien van de landen die je nu vluchtig mocht bezoeken?Nou lieve Sas het is maar goed dat er internet bestaat anders was deze tocht voor velen nooit te volgen zijn .Dan was je al weer thuis voor we je eerste briefje zouden kunnen lezen. En bij een broekje in de branding zouden we ons verbijsterd afvragen :"uh zou dat misschien van . . . . . k霉nnen zijn?" Tjonge,d脿t zou hier paniek geven, dat moge duidelijk zijn!Zo, zes uur in de avond ,ik ga koken, ik zeg niet wat, want dan vlieg je direct naar huis. . . . of t貌ch nog niet? Kusje van ons zesjes hier tot je volgende verhaal verblijf ik in spanning ,liefs Hans ,A,J,B,C en mieke.En ,o ja de wind waait inmiddels door de schoorsteen, door alle pakjes die er door vielen is de schoorsteen weer schoon en heeft de wind vrij spel ! D脿g Sas !

Sanne (n猫te)

Ha sas en renee!
Long time no seen! Meestal kom ik jullie met de kerstdagen wel in helmond tegen maar zo te lezen zit dat er dit jaar niet in :) Ik weet nog dat ik vorig jaar het voornemen had om weer eens een keer langs te hoppen in utrecht maar dat is er dus niet van gekomen. En nu zijn jullie aan de andere kant van de wereld!
Wat superleuk dat jullie samen op reis zijn en heel leuk om de verhalen/avonturen te lezen! Geniet er van!!!
XXXX

mjs@online.nl

LIEVE Sasja, even namens ons 6 jes A,J,B,C, H en mezelf, hele hele mooie feestdagen en nat煤煤rlijk alle goeds in 2010. Geniet en blijf gezond dan land je op een dagje weer op Nederlandse grond. Liefs namens ons allen en tot de volgende keer,x mijn hartediefjes en mieke.

jean en ien

Lieve Sasja, We wensen je een vrolijke kerst en een heel gelukkig nieuwjaar! Als jullie het nieuwe jaar ingaan, staan wij de oliebollen nog te bakken. Er heeft hier een heel pak sneeuw gelegen, prachtig om rondje Croy te wandelen. Nu is het pratsj en glibberen we het nassaustraatje in en uit. We wensen je een mooie voortzetting van de reis in 2010 en genieten van je verhalen. HAPPY NEW YEAR!

Els

Lieve Sasja,
Iedere keer lees ik heel nieuwsgierig jouw verhalen - die overigens sowieso heel boeiend geschreven zijn. Ik krijg er bijna zin in zelf ook weer zo'n reis te maken! Genieten joh!
Hoe was kerst in de zomer?
Ik wens je een heel leuke jaarwisseling: jij eerder dan wij! Heel veel plezier bij je volgende avonturen, een behouden thuiskomst (maar daar moet je nu nog niet aan denken!) en alle goeds voor het nieuwe jaar!
liefs,
Els v.S.

Hannie

Ha die lieve Sas,

hoe gaat het met je?
Heb je nog nieuwe avonturen beleefd en een goede jaarwisseling gehad?
Hier begint het lekker te vriezen en een dun laagje sneeuw siert het nieuwe jaar...

Ik wens je alle goeds toe voor 2010,
xxx Hannie+fam.